Nedávno mě moje kamarádka, kolegyně a múza Nikola Džuganová poprosila, zda bych jí neodpověděla na pár otázek ohledně prezentací produktů zákazníkům. S nadšením jsem na rozhovor kývla. To jsem ale ještě netušila, jak moc do hloubky se dostaneme, tedy do mé hloubky.

Kdo je Nikča?

Nikola Džuganová pomáhá lidem objevit jejich podnikatelský potenciál. Předává jim své zkušenosti z praxe a učí je, jak je co nejefektivněji využít pro své podnikání. Je autorkou blogu www.nikoladzuganova.cz a hrdou majitelkou e-shopu www.FuturaKabelky.cz .

Rozhovor byl zaměřen na oblast prodeje, strach a sebedůvěru. Na první pohled se zdá, že jsme s Nikolou spojily něco, co spolu vůbec nesouvisí. Opak je pravdou. Za spoustou obchodů, které neklapnou, stojí strach a nedostatek sebevědomí prodejce.

Praktickou ukázku si můžete přečíst ZDE.

Obchodník

Prodej je můj obor. Když jsem začínala pracovat na hlavní pracovní poměr, součástí mé práce byla stáž na prodejně nejmenované parfumerie. Jako dnes si pamatuji své zděšení, když mě bez jakéhokoliv předchozího zácviku navlékli do černého hábitu, který honosně nazývali „šaty“, a řekli mi: „Prodávej.“

Tehdy jsem se postavila výzvě. Z uťápnutého káčátka, kterému se potily dlaně už, když vidělo vcházet do prodejny zákazníka, se stala během několika týdnů zdravě sebevědomá profesionální prodejní konzultantka. Za pár měsíců jsem byla držitelkou jednoho z nejlepších hodnocení mystery shoppingu.

Právě tehdy se zrodila moje touha předávat lidem své know-how. Překonala jsem bariéru. Postavila jsem se svému strachu a začala si komunikaci s neznámými lidmi, se zákazníky, užívat.

Dnes mě komunikace živí

Každý den zjišťuji, jak moc je potřeba umět profesionálně prezentovat. Umění komunikace s lidmi je dovednost, kterou každý nemá. U množství profesí je tohoto umu ale potřeba. Celá oblast obchodu je založena na komunikaci.

Pokud chcete dobře prodávat, začít podnikat nebo cokoliv změnit ve svém životě, musíte nejdřív překonat sebe sama. Překonat své psychické bariéry, překonat svůj strach. O tom, jak na to, se dozvíte v článku Nikoly Džuganové „Myslíte si, že je důležité, jak lidem představíte svůj produkt nebo službu aneb jak na prezentaci?“.