Moje kamarádka a kolegyně Andrea Grigerová je lektorka a fontoložka. Využila jsem příležitosti, že se s Andy znám, a požádala jsem ji o rozhovor. Tématem byly samozřejmě prezentace a mluvení na veřejnosti. Ale nejen to! Andy mi prozradila, čeho se týká její téma: psychologie fontů

Andy, mohla bys nám přiblížit, co to je psychologie fontů?

Ráda. Každý text, který čteme, vnímáme ze dvou stran. První strana je obsah – informace, které text obsahuje. Druhá strana je potom forma. Forma může být o tom, jestli se nám text dobře čte, jestli stránka působí příjemně a dobře se nám na ní kouká. Ale je i o podvědomé část sdělení, které nám text předává – jak se cítíme přitom, když ho čteme. A tuto část písemné komunikace může výběr fontů velmi ovlivnit.

Fontologie

Jiný font použijeme, pokud píšeme o testu výkonnosti automobilů, jiný pokud píšeme pohádku pro děti. Výběr fontu je vlastně taková forma neverbální komunikace. Vnímá jí každý z nás, ale jenom málokdo ji používá ve svůj prospěch. Navíc výběr fontů vypovídá hodně o vaší osobnosti, vysíláte jím do světa jasnou zprávu o tom, co jste zač 🙂

Na své FB stránce testuji toto vnímání zábavnými obrázkovými testy a výsledkem je, že 80% lidí vnímá velmi dobře psychologické působení fontů a je jím ovlivněno.

Dalo by se tedy říct, že pokud chcete, aby vaše texty působily harmonicky jako celek a ladily s vámi, nebo s tématem, volba správného fontů vám v tom hodně pomůže.

Většina lidí skončí u Arialu, nebo Calibri a neví si rady s tím kde vlastně nové fonty hledat, podle čeho je vybírat, jak font nainstalovat a co s tím, když nemá české znaky. Ale to jsou jen počáteční obavy z neznámého.

Co pro tebe znamená prezentace?

Prezentace je pro mne to, co promítám na zeď za sebou při veřejném vystoupení, nebo školení. Neučím lidi jak při prezentaci mluvit, jak se pohybovat, nebo jak zvládat trému a krizové situace. Učím je jak si vytvořit prezentaci v PowerPointu – nebo jiné aplikaci, která by je v průběhu prezentace maximálně podržela, ale hlavně doplnila jejich mluvené slovo ještě o další neverbální rozměr

Proč jsou podle tebe prezentace důležité?

Prezentace je pro mne úžasný nástroj, jak komunikovat s lidmi. Pokud umíte použít barvy, písmo, fotky a správně využít prostoru na slajdu, předáváte podvědomí posluchače stejné množství informací, jako mluveným slovem. Nebo spíš ještě mnohem více. Můžete v něm vzbudit ty správné emoce a dostat tím posluchače na svou stranu. Naladí se na vaše sdělení, porozumí mu a hlavně, zůstane mu mnohem déle v paměti. Učím lidi jak informace v prezentaci poskládat, aby měla spád a aby se v ní posluchač neztratil. Aby prezentace jako celek dávala smysl a lidé, kteří ji poslouchají, ho jasně pochopili a v ideálním případě vzali cíl prezentace za svůj a podpořili ho

Jak se ti jako introvertovi prezentuje před větší skupinou lidí?

Myslím, že strach z prezentování není otázka introverze, nebo extroverze. Já jako introvert prezentuji velmi ráda, i když určitě mám k němu jiný přístup, než extrovert. Výhody vidím v tom, že se snadno naladím na skupinu lidí, kterou mám před sebou a každé školení je trošku jiné.

A máš pravdu, ve větší skupině naladění funguje trošku jinak, není tak jednoduché. Řeším to potom tak, že u větší skupiny podvědomě nevnímám jako masu lidí, ale jako jednotlivce, ke kterým mluvím. No, před plným stadionem bych asi měla problém. 🙂

Pokud jsi měla někdy strach z mluvení na veřejnosti, jak se ti podařilo jej překonat?

Strach z mluvení na veřejnosti mám i nemám. Nehraje v tom roli ani tak ta veřejnost, jako téma a můj vztah k němu. Pokud se jedná o téma, které mne oslovuje a znám ho natolik do hloubky, abych si připadala oprávněná o něm mluvit na veřejnosti, pak nemám nejmenší problém. A nezáleží na počtu lidí, kteří jsou přítomni mému vystoupení, i když trému samozřejmě mám.

Jiné to je, pokud se jedná o téma velmi osobní, nebo téma, o kterém toho moc nevím. To bych se nechala asi hodně dlouho přemlouvat, než bych s ním veřejně vystoupila. 🙂 Neměla bych ani tak strach z vystoupení, jako spíš obavu, že mé vystoupení posluchačům nic nového nepřinese, že se ztrapním, nebo budu říkat něco, co už všichni dávno vědí. A to bych překonala jedině důkladnou přípravou a studiem.

 

Andrea Grigerová je lektorka, fontoložka, zakladatelka projektu www.jaknaprezentace.cz a autorka facebookových stránek Psychologie fontů a Paleta kreativity.