Stojím zamčená v kabince dámské toalety. Od prsou dolů prakticky necítím tělo. Ruce i nohy mám jak ze želatiny. Dlaně se mi potí. Hrudník rychle stoupá, a pak zas prudce klesá. Srdce jakoby řvalo: „Hej, pusť mě ven!“

Takhle nějak jsem se cítila před první prezentací, kterou jsem měla mít před svými kolegy v práci.

Připomíná vám to něco?

Ano, mluvíme o stresu. Vánoce jsou svátky klidu a míru. Málokdo si ale adventní období v tomto duchu doopravdy užívá. Já nejsem výjimkou. Vstup do OC Nový Smíchov, poblíž kterého bydlím, je jen na vlastní nebezpečí. Běda vám, když zapomenete koupit máslo!

Při vybírání vánočních dárků se davům nevyhnete, pokud nenakupujete přes internet. A pokud jste „touchy“ typ (čili typ, který rád na věci sahá) jako já, internet vám sice velmi pomůže, ale stejně si zboží rádi na vlastní oči prohlédnete, osaháte.

Jako „vyvinutý extrovert“ mám ráda lidi. Miluju velké rodiny (i když sama ji mám úplně pidi), vánoční trhy a Japonsko. Na druhou stranu také oceňuji chvíle klidu a samoty. Každý rok touto dobou se snažím uniknout do samoty, pryč od lidí. Je jich totiž všude až příliš mnoho.

Protože ale jsem „touchy“ typ a protože i v předvánočním čase bojuju se stresem, používám jednoduchou techniku, jak se uklidnit. Zkuste ji a uvidíte, jak moc vám pomůže se zklidnit, a to nejen před prezentací, ale třeba i v předvánočním stresu.

Technika hlubokého, vědomého dýchání

Jinak také brániční dýchání, ale to zní o moc méně sexy. Navíc spousta lidí vůbec netuší, co ta bránice vlastně je, kde je a k čemu slouží. A jak mají tedy dýchat do té divné bránice?

Protože Vánoce jsou svátky štědrosti, rozhodla jsem se s vámi podělit o svůj způsob, jak na brániční dýchání.

Co je technika hlubokého dýchání?

Její princip spočívá v tzv. dýchání do břicha. Stojí za tím již zmíněná bránice. Je to nejdůležitější dýchací sval, byť spousta lidí vůbec netuší, že ho má. Mluvím zejména o dámách, které chtějí mít z pochopitelných důvodů větší hrudník než břicho, a dýchání tomuto optickému klamu napomáhá 🙂

Nemusíme si vysvětlovat, jak bránice vypadá a jak přesně funguje. Na toto téma najdete na internetu velkou spoustu perfektně napsaných článků. A já konec konců nejsem lékař. Prozradím vám ale, jak skvělým parťákem pro mě bránice je, jak mi pomáhá k odbourání stresu, a to nejen při mluvení na veřejnosti.

Jak to vypadá?

Když dýcháte do břicha, vypadáte u toho lehce těhotně. Je mi jasné, že spousta dam právě teď vytřeštila oči a řekla si: „No tak to fakt ne.“. Pánové se nejspíš pousmáli s vědomím, že nejsou mořští koníci, a tudíž jim nic takového nehrozí.

Vědomé hluboké dýchání vypadá v praxi tak, že se vám při nádechu zvedne břicho, nikoliv hrudník a ramena. Když učím, vím, že teorie je krásná, ale praxe je k nezaplacení. Proto si teď uděláme krátké cvičení:

  1. Abyste měli jistotu, že víte, o čem mluvím, lehněte si na zem, položte si ruce na břicho a propleťte prsty. Mělo by to vypadat asi takto:

 

 

  1. Nyní se nadechněte tak, aby vám břicho vyrostlo směrem vzhůru. Pro začátek se nemusíte hned snažit o Matterhorn. Hora Říp bude bohatě stačit.

Co se stalo? Prsty se vám vzdálily od sebe přibližně tímto způsobem:

 

 

K čemu je to dobré?

Když jste ve stresu, když máte strach, ať už z davů v obchodních centrech nebo z mluvení na veřejnosti, obvykle trpíte tzv. zrychleným mělkým dýcháním. Krátkým dechem se nadechujete pouze „povrchově“ nahoru do hrudníku a rychle vydechujete. Tím váš stres roste. Aniž byste si to uvědomovali, toto tzv. stresové dýchání způsobuje, že vaše nepříjemné pocity jsou ještě intenzivnější. A co hůř: JE TO NA VÁS VIDĚT.

Na dýchání do břicha (proto technika HLUBOKÉHO dýchání) se ze začátku musíte soustředit (proto technika VĚDOMÉHO dýchání). Tento typ dýchání si musíte uvědomit. Uvědomění vám pomůže soustředit se na přítomný okamžik.

Zpočátku bez koncentrace správně bráničně dýchat nedokážete. Nemůžete myslet na to, zda manžel správně pověsil prádlo, a zároveň vnímat svou dutinu břišní na 100 %. Vnímání přítomného okamžiku a plná koncentrace vám umožní se uvolnit.

Najednou nevíte o stresu. Najednou prostě jenom jste.

Pozorujete, co se stalo?

Stažený hrudník je pryč! Dýcháte uvolněněji a pomaleji. Najednou zase cítíte vaše tělo. Je to boží!

A jsme u jádra pudla. Teď vám řeknu to tajemství:

NEJÚČINNĚJŠÍM PROSTŘEDKEM PROTI STRESU JE NÁŠ VLASTNÍ DECH.

Jenže já se nedokážu soustředit

No jo, ale co když vám utíkají myšlenky jinam? Nemůžete si pomoct, ale máte tolik starostí! Jak jen se doopravdy soustředit?

Použijte svou vlastní fantazii. Nejdříve trénujte v leže, jak popisuji výše. Položte si ruce s propletenými prsty na břicho a zavřete oči.

Při každém nádechu si představujte, že jste uvnitř svého těla. Jako byste byli trpaslík, který se ocitl ve vašem břiše, a sledujete, co se děje. Když se nadechujete, najednou okolo vás vzniká obrovský prostor. Do vaší břišní dutiny vstupuje světlo. Co to je? Slunce snad? Svaly kolem jsou krásně hladké. Vypadají tak krásně! Mají růžově zdravou barvu.

Vydechujete a svaly se v mžiku uvolňují. Vy ale chcete znovu vidět tu nádheru! Tak znovu: nádech… A zase jste v tom nádherném naprosto perfektně funkčním světě svého těla.

Tip:

Nejprve začněte alespoň se třemi nádechy a výdechy. Pokud i to je na vás moc, bohatě stačí jeden. Zkuste jej praktikovat alespoň třikrát denně. Jeden hluboký nádech a výdech. Nezabere vám víc než několik vteřin a za to uvolnění to rozhodně stojí 🙂

Jak se nyní cítíte? Napište mi do komentářů, jestli jste cvičení vyzkoušeli.

Přeji vám ty nejkrásnější Vánoce! Prožijte je co možná nejklidněji a v pohodě. Užijte si přítomnost svých blízkých, a pokud jste jim nikdy neřekli, že je máte rádi, udělejte to letos. Žijte přítomným okamžikem.

Vaše Míša