Sociální sítě jsou magický vynález. Kdysi jsem si na pár měsíců zrušila Facebook a čtvrt roku jsem se cítila odříznutá od světa. Nechyběly mi fotky pokakaných miminek, prvomájových polibků nebo nakousaných burgerů z festivalů jídla. Chyběly mi akce.

Nakonec jsem to vzdala. Přestala jsem bojovat se svou družící se touhou a s těžkým srdcem svůj účet reaktivovala. Proč? Miluju Facebook. Každý den mi nabízí desítky festivalů, divadelních představení, trhů, gurmánských událostí nebo přednášek. Díky němu vím, co se děje. Mám tolik na výběr!

Nedávno mě zaujala přednáška o blogerech a youtuberech. Sama blog mám a pár videí na youtube už jsem taky natočila. Popis přednášky zněl skvěle. Na programu byla role online marketingu, youtuberů a blogerů v dnešním světě, vliv youtuberů v marketingových kampaních atd. Přednášku vedla erudovaná odbornice na online marketing pracující pro gigantickou telekomunikační společnost.

Velmi jsem se těšila

Doufala jsem, že si na přednášce utříbím vlastní myšlenky. Dozvím se něco o trendech. Nechám se inspirovat. Celá nedočkavá jsem dorazila do auly jedné vysoké školy s přesvědčením, že odejdu nabitá informacemi. Přednáška začala svižně, oběma speakerům bylo dobře rozumět.

Přednášející mě rychle vyvedla z omylu

Dobrý start ale přednášející s více než 10letou zkušeností v marketingu zničila během vteřiny: Otočila se zády k publiku a začala hovořit směrem k plátnu. Asi se jí zdálo zajímavější než posluchači.

Jasně, každý se občas neuhlídá. To se může stát. Přece jen nervy pracují. Přednášející se ale stále ne a ne otočit k aule. Začala jsem počítat vteřiny. Celkový čas: 2,34 minut stála otočená zády k publiku. Tipuju, že je to rekord.

Ztrácela jsem pozornost a začala jsem hlouběji zkoumat power point. Už mě ani nepřekvapilo, kolik v něm bylo chyb. Změť nerozluštitelných čísel, které navíc přednášející podrobněji nevysvětlovali. Šipky s tak podobnou barvou, že nebylo možné identifikovat, o které barvě zrovna přednášející hovoří, nepřehledná schémata atd.

Manažerka dodala celé přednášce třešničku příběhem. Vyprávěla, jakým způsobem přesvědčuje vedení společnosti, aby uvolnili na marketingové kampaně finance: POMOCÍ PREZENTACE. Zděsila jsem se.

Pokud chcete přesvědčit vedení, kolegy nebo zákazníky, aby vám dali své peníze, musíte umět svůj projekt prodat. Nedocílíte toho jinak než špičkovou prezentací.

Manažerka nejmenované společnosti předvedla na přednášce vše, jen ne špičkovou prezentaci. A to byla prezentace na vysoké škole! Jak asi prezentuje interně? Nedokázala jsem si představit, že bych jí dala 20 Kč ze svého rozpočtu, kdybych byla na místě vedení společnosti.

Přitom měla potenciál! Jen jí chyběl dobrý kurz komunikačních dovedností. Mluvila srozumitelně, dostatečně nahlas, používala zajímavý jazyk. Bylo vidět, že má zkušenost. Jak málo by bylo stačilo, aby zaujala své publikum. Jen kdyby dala do prezentace sebe samu a dokázala se do publika vžít.

Rada na závěr

Vžijte se do svého publika. Představte si sebe na jejich místě. Zaujměte. A nebojte se. Pokud je strach vaším největším strašákem, mám pro vás návod: eBook Jak se zbavit strachu z mluvení na veřejnosti.